verschillende frame bouwers met een xt blok als basis
Verschillende Framebouwers voor de xt 500
Met de populariteit van de xt 500 in zijn beginjaren kwamen ook zijn beperkingen naar voren. Vooral op het gebied van veerwegen viel veel winst te behalen. En de invoering van de viertakt klasse in de MotoCross van die jaren versnelde dit proces. Diverse frame bouwers wierpen zich op deze nieuwe markt. In Nederland importeerde René Cortie de c en j framekits en Pierre Karsmakers die op dat moment de viertaktkampioen van usa was importeerde in ons land zijn profab frames. In ons land werden er in totaal 34 frames gebouwd onder de naam mulder naar de toenmalige sponsor Mulder Veendam. Bouwer was een oude bekende uit de grasbaan en wegrace Lameijer die naast de frames ook de tuning van het blok verzorgde. De machine werd met suzuki onderdelen opgebouwd als monoshocker en het toen erg bekende full floater systeem dat zich kenmerkte door de reactie armen op de achtervork. Doordat de andere framekits met stereo dempers waren uitgevoerd en de omschakeling naar monovering in volle gang was werd de machine snel populair in de viertaktklasse . Medio 1978 verscheen dan ook nog de hl 500 op de markt .Een met steun van yamaha gebouwde crosser waarmee de zweed bengt aberg (voormalig wereldkampioen ) met succes in de gp<s acteerde. Van deze machine werden in totaal 200 replicas gebouw bij norton in engeland . Door hun gelimiteerd aantal zijn deze machines uitermate zeldzaam en worden er al diverse replica frames op de markt gebracht.
HVS 83 • Hans Verstraten • Statenweg 2B cel nummer 4 • 06-22653191 • info@hvs83.nl • alleen nog mobiel bereikbaar